Børn i naturen

“I vores tid bliver børn ofte stimuleret udefra. Der er faste rammer for, hvad de skal. Der er for lidt tid til fordybelse og pladsen i institutionen bliver mere og mere trang. I naturen kommer de derimod i berøring med den virkelige verden og får stimuleret sanserne på deres egne præmisser” Jeanne Erichsen, pædagog, konsulent og familieterapeut. Læs artiklen om børn i naturen taget fra Dansk Naturfredningsforenings medlemsblad nr.6. dec. 2011 “Natur & Miljø”

Læs mere her:  Børn skal ud i naturen

 

Hvad kendetegner en Rudolf Steiner Børnehave

“Hver eneste gang man giver et barn et stykke legetøj, må man spørge sig selv, hvilke oplevelser det giver. Hvilke sanser det appellerer til. Har fantasien tilstrækkeligt spillerum?”

Læs artikel her  skrevet af leder Thyge Madsen

10 punkter om Steinerpædagogik

En meget kort introduktion om hvordan og hvorfor man arbejder som man gør i en Steinerskole.

Læs mere her: 10 punkter om Steinerpædagogik

At lære at læse og skrive

 

Læsning og skrivning er færdigheder, som er i udvikling over mange år, og alle børn er et sted på deres vej til skriftsproget, når de begynder i skole. I Steinerskolen møder vi hvert barn på sit sted og udvider den enkeltes læringsvej gennem de oplevelser og erfaringer, som et læringsfællelskab kan give.

Læs mere her: At lære at læse og skrive

Et sted hvor man bare kan være

Artikel i UCC Magasin, februar 2017, om Rudolf Steiner institutionen “Brombærhaven”, hvor der ingen digitale redskaber er, men eventyrfortælling, trælegetøj og bål i haven.

Læs artiklen her: Vi prøver at være et sted, hvor man bare kan være.